Referat af generalforsamling  i Langkilde Selskabet afholdt d. 10. maj 2018

Generalforsamlingen åbnedes af formand´, Hans Henrik, som bød velkommen til Flemløsehytten med en kommentar om, at rammer nok synes noget mere beskedne end medlemmer måske er vant til, at men bestyrelsen havde et ønske om at tiltrække flere unge Langkilder. Dette var desværre ikke lykkedes, og da der tre dage før begivenheden endnu ikke var indkommet tilmeldinger af børn, havde bestyrelsen opgivet de forskellige aktiviteter, der ellers var planlagt for disse.

Formanden overgik herefter til dagsordenen, hvor første punkt er valg af dirigent. Bestyrelsen havde foreslået Niels J., som blev valgt med klapsalver.

Dirigenten kunne fastslå, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt. Det blev vedtaget, at generalforsamlingen skulle foregå på dansk, og forsamlingen fulgte indstillingen af Karina til referent.

Punktet Offentliggørelse af stemmeberettigede og gyldige fuldmagter valgte man at udskyde til en eventuel afstemning. Disse sker kun sjældent, så der var ingen grund til at bruge tid på disse formalia. Ligeledes kunne man konstatere, at der ikke var behov for en tolk.

Herefter overgik man til formandens beretning. Denne bringes særskilt fra dette referat. I forlængelse af beretningen. I forbindelse med formandens beretning skulle den nye hjemmeside og kalenderen præsenteres. Dette blev man enige om at udskyde til sidst, da det ville kræve, at man rykkede ud af solen og ind i de mere dunkle lokaler. Til slut i beretningen overrakte formanden dels et nyt krus med herregården Bramstrup påtrykt til Niels J. som tak for årets indsats – ikke mindst i forbindelse med tekster til Langkilde kalenderen – og den flotte Kave skål fra Samoa til Simon for hans indsats i forbindelse med den nye hjemmeside. Endelig bragte formanden en hilsen fra Suzanne Christie Broun til forsamlingen.

Efter en kortere drøftelse af potentialet ved at promovere legatet over for vores udenlandske slægtninge, så flere måske vil komme til reunion 2020, og en opfordring til at opsøge og kontakte Langkilder via LinkedIn samt den meget brugte Langkilde Facebook side  blev formandens beretning godkendt af generalforsamlingen.

Herefter var det tid til formandens beretning fra Langkilde legatet. Denne blev ganske kort, da der ikke har været nogen ansøgninger. Der var et udtrykt ønske om, at vi i fremtiden promoverer legatet kraftigere, hvilket alle var enige om. Formanden påpegede dog, at man allerede sidste år gik ud i et engelsksproget Langkilde News med opfordring til at melde sig ind i selskabet, således at man ville få mulighed for at søge midler til at komme til reunion i Danmark 2020.

Regnskab

Næste punkt på dagsordenen var fremlæggelse af det reviderede regnskab, som Birthe – foreningens mangeårige kasserer stod for. Hun kunne berette om et underskud på 21.000 kr., som skyldtes, at foreningen havde valgt at støtte den argentinske reunion med 30.000 kr. Regnskabet blev godkendt. En drøftelse af udsigten til endnu et underskud med udgifter til den nye hjemmeside og til Langkilde Kalenderen endte i en fælles forståelse, at netop disse to aktiviteter kan være med til, at flere melder sig ind i selskabet.

Birthe havde også fornøjelsen af at fremlægge det reviderede regnskab for Langkilde Selskabets Familielegat. Da ingen har søgt midler fra legatet, var der ikke mange ting at bemærke. En kort drøftelse af overførsel af penge fra Langkilde Selskabet til legatet blev afsluttet med enighed om, at en eventuel overførsel bør vente til der bliver behov for en sådan, da det er meget vanskeligt at føre pengene den anden vej – skulle der blive behov for dette.

Det kommende år

Under punktet ’Bestyrelsens planer for det kommende år‘ kunnne formanden berette, at man – såfremt bestyrelsen blev genvalgt – ville arbejde videre med at gøre Langkilde.dk til en endnu bedre hjemmeside, nedsætte grupper til arbejdet med reunion, næste års danske Langkilde træf samt fortsættelse af de aktiviteter, som har præget selskabet i år: Punkt-arrangementer som fx julearrangementet første torsdag i december, kalender, international kontakt m.v.

Formanden oplyste, at bestyrelsen foreslår et uændret kontingent på 200 kr. pr. familie og 100 kr. for en Langkilde e-mail-adresse. Dette blev vedtaget.

Forslag om særligt koontinget for unge under 27 år

Kirsten havde foreslået, at det indførtes et særligt ungdoms kontingent, således at unge op til 27 år kunne blive medlem af Langkilde Selskabet for bare 50 kr. Dette blev vedtaget.

Formanden forslag om at holde færre bestyrelsesmøder – og fordele disse til de tre største landsdele blev af formanden selv frafaldet. Han begrundede forslaget med et ønske om at gøre en eventuel indtrædelse i bestyrelsen mere attraktiv for travle Langkilder – uanset bopælskommune. Men antallet af bestyrelsesmøder m.v. er naturligvis helt op til den kommende bestyrelse.

Generalforsamlingen skulle også tage stilling til næste års generalforsamling, og til hvor denne skal foregå. Der var enighed om at holde fast ved Kristi Himmelfartsdag – og om at sted m.v. må afgøres i bestyrelsen og en eventuel gruppe uden for bestyrelsen, som vil påtage sig denne opgave.

Hjemmesiden Langkilde.dk

Simon havde fornøjelsen at præsentere den nye hjemmeside og den mange forskellige features. Læs Langkilde News for en nærmere præsentation.

Langkilde Kalenderen

Michael kunne præsentere et print af den kalender, som selskabet vil sende ud til alle betalende medlemmer inden 1. juli. Kalenderen går fra 1. juli 2018 til slut juni 2019. Alle fik mulighed for at se printet igennem og komme med kommentarer – og eventuelle tilføjelser i form af fødselsdage m.v.

Valg

På valg til bestyrelsen var Hans Henrik, Hanne og Erling. Alle ønskede at genopstille. Charlotte meldte sig som ny kandidat – og alle opstillede blev valgt.

Karina stillede op igen som suppleant til bestyrelsen og blev valgt

Der skulle vælges et medlem til Langkilde Selskabets Familielegat og det hidtidige medlem (uden for bestyrelsen) Lena ønskede genvalg – og fik dette.

Som revisorer til Langkilde Selskabet og Langkilde Selskabets Familielegat genvalgtes Hugo og Franz. Bjarke modtog genvalg som revisorsuppleant til Langkilde Selskabet og Langkilde Selskabets Familielegat.

Eventuelt.

Under eventuelt havde Simon et længere indlæg om vigtigheden af at få flere unge medlemmer med i Langkilde Selskabet. Han opfordrede kraftigt alle de tilstedeværende om at tilskynde deres børn, fætre og kusiner, nevøer og niecer til at melde sig ind i selskabet, og han afslørede, at han ville arbejde aktivt for at skabe særlige arrangementer med appel for unge Langkilder. Dette kunne fx være bowling, samspisning og meget andet. Alle var begejstrede for disse ideer.

Kirsten ville invitere til julemarked i Flensborg – et alternativ til den københavnske gløg – men man kan sagten komme til begge arrangementer.

Generalforsamlingen afsluttedes med, at formanden opfordrede interesserede til at melde sig til arbejdsgrupper uden for bestyrelsen. Han foreslog følgende temaer for disse grupper: Reunion 2020, stof til Langkilde news, internationalt samarbejde, arrangement af generalforsamling 2019 og punkt arrangementer i 2019. Interesserede opfordredes til at skrive sig på en liste efterfølgende.

Endelig takkede formanden Niels J. for indsatsen som dirigent – og hele forsamlingen for god ro og orden.